(JÁN 1, 14-16)
14. A to Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami a videli sme Jeho slávu, slávu ako jednorodeného Syna Otcovho, plného milosti a pravdy.
14. A to Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami a videli sme Jeho slávu, slávu ako jednorodeného Syna Otcovho, plného milosti a pravdy.
1) Ak človek takto dospeje cez znovuzrodenie k pravému Božiemu
detstvu, do ktorého býva formálne vrodený Bohom Otcom alebo
Láskou v Bohu, dosiahne tým ku sláve Prasvetla v Bohu, ktoré je
tu vlastne Samo Božské Prabytie; toto Bytie je onen vlastný Otcov
vrodený Syn tak, ako keď svetlo spočíva vnútorne skryté v teple
lásky, dokiaľ ho nevyvolá láska a nenechá ho vyžarovať zo
seba. Toto sväté Svetlo je teda aj vlastná sláva Syna Otcovho,
ktorú dosiahne každý znovuzrodený a tu sa potom sám podobá
tejto sláve, ktorá je večne plná milosti (Božieho svetla) a plná
pravdy, ktorá je pravou skutočnosťou alebo stelesneným Slovom.
15.
Ján o Ňom svedčil, volal a hovoril: „To je ten, o ktorom som
povedal: Po mne príde Ten, ktorý bol predo mnou, lebo bol skôr než
ja.“
2) Ján o tom dáva opäť pravé svedectvo a upozorňuje ľudí
ihneď po krste v rieke Jordán na to, že práve ten Človek,
Ktorého teraz pokrstil, je Ten, o Ktorom hovoril už po celú dobu
svojho kázania k pokániu preto, aby Ho ľud dôstojne prijal, že
On, Ktorý príde po ňom (po Jánovi), bol pred ním, bol teda skôr
než on. – Čo v hlbšom zmysle znamená opäť toľko ako: Toto je
to Prasvetlo a Prabytie všetkého svetla a bytia, ktoré bolo pred
všetkým bytím a všetko bytie vzišlo z tohto Bytia.
16.
Z Jeho plnosti sme všetci dostali milosť za milosť.
3) Toto Prasvetlo je však aj večná veľká sláva v Bohu a Sám
Boh je tou slávou. Táto sláva bola od večnosti Boh Sám v Bohu a
z plnosti tejto slávy dostali všetky bytosti svoje bytie a svoje
svetlo a slobodný život.
4) Všetok život je teda milosťou z Boha a napĺňa skrz-naskrz onú
život nesúcu formu. Praživot v každom človeku, lebo je v sebe
rovnakou slávou Božou, je teda prvou milosťou Božou; táto milosť
utrpela však škodu cez známe oslabenie výsostného pocitu nižším
pocitom vzniku a z toho vyplývajúcej nutnej závislosti na
Prasvetle a Prapríčine všetkého bytia.
5) Keďže teda táto prvá milosť v človeku by už skoro úplne
bola zanikla, prišlo na svet Prasvetlo Samotné a učilo ľudí v
tom zmysle, že majú túto prvú milosť ponechať opäť Prasvetlu
alebo že sa vlastne majú úplne vrátiť do tohto Prabytia a vziať
si tu nový život za staré svetlo; a táto výmena je vzatím
milosti za milosť alebo takpovediac vzdaním sa starého,
zoslabnutého, k ničomu už nespôsobilého života za nový
nezničiteľný život v Bohu a z Boha v plnosti.
6) Prvá milosť bola nutnosťou, v ktorej nevládne žiadna sloboda,
preto ani žiadna stálosť; druhá milosť je však úplná sloboda
zbavená akéhokoľvek donucovania a preto – ničím nenútená a
netlačená – je aj naveky nezničiteľná; lebo kde nie je žiaden
nepriateľ, tam nie je ani žiadne ničenie; nepriateľom sa však
rozumie všetko, čo akokoľvek brzdí utvárané slobodné bytie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára