(JÁN 1, 17-18)
17. Lebo Zákon bol daný skrze Mojžiša, ale milosť a pravda stala sa skrze Ježiša Krista.
17. Lebo Zákon bol daný skrze Mojžiša, ale milosť a pravda stala sa skrze Ježiša Krista.
1) Je to teda zákon, ktorý musel byť daný prvému životu a to na
počiatku už prvému človeku a postupom vecí cez Mojžiša, ktorý
je tiež tu v tomto verši uvedený ako predstaviteľ zákona. Zo
zákona nemohol však nikto nikdy dosiahnuť pravú slobodu života,
pretože zákon je brzdou a nie podporovaním života.
2) Cez pozitívnu (kladnú) naliehavosť z nezmeniteľnej vôle
Pramoci boli vystavené prvé idey stvorenia do izolovaného
(odlúčeného), akoby samostatného bytia; čo sa týka odlúčenia
a formovania onoho priestorom a časom obmedzeného bytia, bolo teda
uskutočnené cez nezmeniteľnú nutnosť.
3) Teraz tu bola bytosť, človek, v sebe určitým spôsobom Božstvo
Samé, alebo čo je jedno a to isté: Samotné Božie Prabytie, lenže
oddelené od Svojho Prazákladu, predsa však si Ho vedomé, vedľa
toho však jednako viazané v obmedzenom tvare a držané
nezmeniteľnou nutnosťou. Tento stav však nebol po chuti takto
postavenej bytosti a jej výsostný pocit sa dostal do mocného boja
s jej nutným obmedzením a odlúčeným postavením.
4) Keďže sa boj v praprvotnom rade bytostí stával stále prudším,
musel byť veľký základný zákon zostrený a musel vziať bytosti
do dočasného pevného súdu; v tom spočíval vznik hmotných
pevných svetových telies a ten spôsobil väčšie delenie
prvotných bytostí.
5) V druhom rade bytostí objavuje sa potom človek zahalený telom,
stojaci na pôde svojho prvého súdu. Napriek svojmu teraz
trojnásobnému odlúčeniu od svojho Prazákladu spoznal však v
sebe opäť zakrátko tento Prazáklad a stal sa vzdorovitým, pyšným
a neposlušným ľahkému zákonu, daného mu už nie so slovom
„musíš“, ale len „máš“.
6) Pretože si však toto ľahké „máš“ nechcel nechať páčiť,
bolo mu za to dané jedno ťažšie a mocne podopreté donucovacími
prostriedkami a pri nedbaní na toho druhé „máš“ boli
donucovacie opatrenia dôsledne uskutočňované. (Pozri potopu a
ďalšie podobné veci! - pozn. vyd.)
7) Po tomto potrestaní sa Božia Bytosť odobrala na Zem v
Melchizedekovi a viedla ľudí; lenže ľudia začali zakrátko znova
bojovať a museli byť novými zákonmi viazaní a vedení k poriadku
tak, že im zostal len pohyb podobný stroju, stojaci takmer proti
všetkým ich sklonom.
8) Cez zákon bola teda utvorená široká priepasť, ktorú nemohol
už prekročiť žiaden duch a žiadna bytosť, čím sa teda stali
tiež veľmi pochybnými vyhliadky a vnútorné vedomie o nejakom
večnom ďalšom trvaní vnútorného, takto veľmi obmedzeného
života.
9) Po takomto obmedzení objavuje sa potom Božské Prabytie vo
Svojej vlastnej prvotnej plnosti a to v osobe Krista.
10) Tu teda opäť prichádza ona prvotná milosť, berie na Seba
všetky slabosti ľudského života a dáva im za to novú milosť,
nový život, plný pravého Svetla a ukazuje im v Ňom a Ním Samým
pravú cestu a pravý účel ich bytia.
18.
Boha nikto nikdy nevidel; jednorodený Syn, Ktorý je v lone Otcovom,
Ten nám to zvestoval.
11) Až teraz dostali tí, ktorí Ho spoznali, pravú vedomosť o
Bohu a mohli uvidieť a poznať poprvýkrát Boha, Ktorého predtým
žiadna bytosť nemohla nikdy uzrieť v Jeho plnosti vedľa seba a
mimo seba a skrz Neho aj samu seba a vlastné najslobodnejšie
životné určenie.
12) A teraz bola zrušená aj ona neprekročiteľná priepasť, ktorá
bola utvorená zákonom a každý človek mohol a môže teraz vždy
vystúpiť z jarma zákona, ak vymení svojho starého človeka za
nového z Krista; preto sa teda tiež hovorí, že máme starého
človeka vyzliecť a nového obliecť, alebo: kto miluje starý
život, ten ho stratí; kto sa mu však vyhýba, ten ho ako menovite
nový obdrží. To je teda ono zvestovanie z lona Otcovho a živé
evanjelium Božie.
13) Ale výrok, kde sa vraví: „Ktorý je v lone Otcovom“ hovorí
toľko ako: Pramúdrosť Božia alebo vlastná najvnútornejšia
podstata Boha je v láske, podobne ako svetlo prebýva v teple,
pôvodne vzniká a pramení z mocného tepla lásky a konečne svojou
prítomnosťou tvorí opäť teplo a toto vždy zase svetlo. Práve
tak vzniká z lásky, ktorú možno prirovnať k Otcovi a vlastne je
to Otec Sám, svetlo Božskej múdrosti, ktorú možno prirovnať k
Synovi a vlastne je to Syn Sám, Ktorý však nie je vo Dvoch, ale je
úplne Jedno s Tým, čo sa tu volá „Otec“, tak ako sú jedno
svetlo a teplo alebo teplo a svetlo tým, že teplo tvorí stále
svetlo a svetlo stále teplo.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára